Kommuneplan, Smestad og Slemdal
Enstemmig uttalelse fra bydelsutvalget i Vestre Aker
Enstemmig vedtak i Vestre Aker bydelsutvalg 15.juni 2017
Kommuneplan – samfunnsdel
Kommuneplanen beskriver hvordan kommunen vil utvikle byen frem mot 2040. Visjonen er at Oslo skal bli grønnere, varmere, mer skapende og ha plass til alle. Vestre Aker bydelsutvalg støtter denne visjonen. Bydelsutvalget er enig i at det må bygges flere boliger i hele byen, men det må ikke gå på bekostning av visjonen om en grønnere by. Dette opplever vi er særlig viktig i en bydel som Vestre Aker, som har gode naturgitte forutsetninger. Bydelens grønne profil må ivaretas, og Oslos blå-grønne strategi videreføres.
Oslo kommune må planlegge byens vekst og utvikling ut fra potensiale, ønsket utvikling og økonomi – ikke tilpasse seg en tilfeldig utvikling der boligutbygging og tjenesteutvikling skal styre utviklingen og økonomien. Bydel Vestre Aker ønsker at kommunen vurderer vekstanslagene fortløpende. Barn og ungdom, enten de driver med organiserte eller uorganiserte aktiviteter, skal finne tilrettelagte tilbud.
Oslo skal være en inkluderende by, hvor innbyggerne i størst mulig grad kan leve sine liv som de vil. Dette innebærer en stor grad av individuell frihet, basert på egeninnsats og ansvar for eget liv. Bydel Vestre Aker ønsker å ta vare på den gode tjenesteproduksjonen som finnes blant både kommunale, ideelle og private aktører, og satse på velferdsteknologi i samarbeid med brukergruppene. Vi ber Oslo kommune intensivere dette arbeidet, og at Bydel Vestre Aker kan ta del i ulike utviklingsprogrammer overfor de ulike brukergruppene.
Kommuneplan - byutviklingsstrategi
Bydel Vestre Aker støtter en faktabasert og innbyggerorientert byutvikling. Forslaget til ny byutviklingsstrategi bygger på mye av den strategi som ble lagt i kommuneplanen 2015, og det er positivt. Bydelen er opptatt av at videre byutvikling og fortetting skjer kunnskapsbasert og med større krav til helhetlige planer for blant annet sosial og teknisk infrastruktur, enn det som har vært praksis til nå. Dette gjelder ikke minst i småhusområdene i de ytre bydelene, der 15 mye av fortettingen har skjedd uten krav til planlegging.
Jo flere vi blir i denne byen, jo viktigere blir helhetlig planlegging av fellesløsningene. Bydelsutvalget er enig i at det må bygges flere boliger i hele byen, men det må ikke gå på bekostning av innbyggerne og visjonen om en grønnere by. Dette opplever vi er særlig viktig i en bydel som Vestre Aker, som har mange velfungerende småhusområder og gode naturgitte forutsetninger. Den varierte småhusbebyggelsen i Oslos ytre bydeler utgjør en viktig del av boligmønsteret, og sikrer et mangfoldig og mer variert boligtilbud til byens innbyggere. Bydelens grønne profil må ivaretas, og Oslos blå-grønne strategi videreføres.
Bydelsutvalget mener at småhusplanen må legges til grunn. Bydelsutvalget vil ha en skånsom boligfortetting, og vil i hovedsak satse på boligfortetting ved kollektivknutepunktene. På den måten kan man dempe bilbruken, fordi det blir lettere for flere å reise kollektivt eller gå og sykle. Byens mange ubrukte tomtearealer og tidligere nærings- og industriområder, bør prioriteres i transformasjon til boligområder. På den måten demper man noe av presset på mer sårbare og velfungerende småhusområder, som allerede i dag opplever et betydelig press og usikkerhet.I dag er en stor del av trafikken fra bydelen rutet inn mot Smestadkrysset enten man skal inn mot sentrum, vestover eller østover på Ring 3. Før det eventuelt legges planer om å fortette i Smestadområdet, må trafikksituasjonen i Sørkedalsveien fra Røa til Majorstuen løses, slik at man ikke bare flytter enda mer trafikk ned til en stillestående kø gjennom Smestadkrysset i rush.
Bydelsutvalget foreslår at Smestad flyttes fra utviklingsområde kategori B til kategorien prioriterte stasjonsnære områder. Det er flere uavklarte spørsmål knyttet til kollektivtrafikken i Vestre Aker bydel. Planen for stasjonsstrukturen på T-banelinje 1, Frognerseterbanen, skal etter det bydelsutvalget kjenner til legges frem neste år. Antall stasjoner og plasseringen av enkeltstasjoner vil være oppe til diskusjon. Bydelsutvalget forventer at forslaget til stasjonsstruktur også vil innebære en løsning for kryssene på Vinderen og Slemdal og for en ny stasjon ved Diakonhjemmet som erstatning for Steinerud og Frøen.
For å unngå at Frognerseterbanen må stenges i flere omganger forventer bydelsutvalget at alle utbedringer og anleggsarbeid planlegges utført samtidig. Bydelens bratte topografi gjør at busstilbud ikke uten videre kan erstatte T banetilbudet, og alternativet for mange vil da være privatbil. Videre vil den endelige løsningen for Fornebubanen påvirke byutviklingen og kollektivtrafikken i vårt område. Når det blir bygget en ny Majorstuen stasjon under bakken vil det åpne for nye boliger på Majorstuen. En eventuell forbindelse mellom Fornebubanen og T-baneringen, den såkalte Volvat-svingen, vil etter det bydelsutvalget forstår innebære perioder med anleggsvirksomhet som også vil påvirke trafikken på både Sognsvannbanen, Kolsåsbanen og Østeråsbanen.
I forslaget til kommuneplan legges det opp til å videreføre, fra eksisterende kommuneplan, småhusområdet på Smestad som et utviklingsområde i kategori B, hvor det legges opp til en høyere utnyttelse enn i dag. Bydelsutvalget foreslår at Smestad flyttes fra utviklingsområde kategori B til kategorien prioriterte stasjonære områder. I tillegg er småhusbebyggelse på Borgen og Røa/Hovseter lagt inn som nye områder hvor det kan legges opp til høyere utnyttelse, utviklingsområde kategori B. Bydelsutvalget ønsker ikke bymessig fortetting på 16 Borgen og på deler av området mellom Røa og Hovseter. Slemdal og Vinderen er lagt inn som stasjonsnære områder som har potensiale for høyere utnyttelsen på enkelttomter innenfor en radius på 500 meter fra stasjonen. Vestre Aker bydelsutvalg mener det vil være naturlig å se den endelige utnyttelsen av disse områdene i sammenheng med samferdselsprosjekter som vil påvirke byutviklingen i bydelen. Bydelsutvalget mener det er helt nødvendig å få avklart disse forhold før det tas endelig beslutning om hvilke småhusområder i bydelen som kan fortettes, når og hvordan.